måndag 23 juli 2012

GE Moneybank och liknande

Nu har jag gått och retat mig sedan jag hade ett inlägg om Resurs Bank. Dessa så kallade "banker" lever på ocker men får utan problem skicka ut vilka reklampapper de vill. Jag tror på människors egna ansvar och att alla gör sina egna val men köper du en lott idag varnar den och berättar var man kan ringa om man tror man är spelberoende. Likadant med ciggaretter. Utomlands finns det dessutom bilder på vad som kan drabba den som röker. Hur kan det då vara ok att skicka hem papper till människor som helt uppenbart, kolla Lyxfällan, inte klarar av att hantera pengar. Helt plötsligt står de med ett skuldberg och alla kan inte få hjälp av lyxfällan. Vad händer då? jo, de kan bli skuldsanerade. Alltså, låna pengar och skit i hur du lever, betala ingenting som du behöver betala och tjoho! Skattebetalarna går in och hjälper dig. Är det verkligen ok att de då skickar ut papper? GE Moneybank har dessutom reklam på tv. Min moster hade lån hos dem med en ränta på 35%! Hon gjorde sina val och det var upp till henne. Staten kör en slags dubbelmoral genom att sälja sprit, tobak, lotter och sedan varna för det. Samma med dessa banker. Det borde in någon varningsskylt på dessa papper också.