tisdag 31 juli 2012

Stockholm Pride Festival

I dag drar Pridefestivalen i Stockholm igång! Jag har vänner som befinner sig där och jag tycker det är roligt för dem! Jag har aldrig varit där och har inte några större planer på att åka dit heller men någon gång ska det väl hända.

I mina ögon är Pridefestivalen helt onödig för i min värld är alla lika mycket värda. Jag gör ingen skillnad på om någon är homosexuell eller inte. Alla väljer själv hur de vill leva och jag tycker det är självklart att alla ska kunna leva med den de älskar oavsett vem de är. Jag förstår att det i många länder är tabu att vara homosexuell men i Sverige är det ok och dessa människor har samma rättigheter som andra. Tyvärr har inte alla samma syn på detta men rötägg finns det inom alla kategorier av människor. Jag förstår dock inte varför många som är homosexuella måste vara det så att det stör andra. Jag skulle aldrig sätta mig och hångla upp min sambo inför hela stan och förstår inte varför andra gör det. Vissa kan skyllas på ålder men vuxna människor som håller på såhär tycker jag är osmaklligt. Självklart menar jag då inte att alla är såhär.

På Ring P1 med Täppas idag var ett av de stora ämnena just Pridefestivalen och det var bland annat en dam som var 87 år gammal som ringde in och sa att och tyckte att om homosexuella fick en egen festival kunde alla andra med ett handikapp också få det. Täppas undrade om hon tyckte att homosexualitet var ett handikapp och då sa hon att det trodde hon inte, det var en olyckllig formulering. Hon tyckte dock inte homosexuella skulle få skaffa barn. Jag tycker att man måste se hennes ålder i detta. Det var en gullig tant som faktiskt var tonåring under andra världkriget. Hon har inte samma syn som någon som vuxit upp på åttio eller nittiotalet.

En diskussion var även om att det fanns präster som vägrade viga homosexuella. Jag tycker det är helt ok. Jag hade gjort det om jag är präst men om prästen själv inte vill tycker jag inte att de ska bli tvingade. Det var inte det de fick veta att de skulle göra när de valde utbildning. Det får vara upp till denne personen att välja det tycker jag.

Den siste saken de tog upp var hur det är att vara en HBT-person inom olika religioner och det är nog första gången jag hört Täppas bli tyst och faktiskt sagt att han håller med. Det var en man som ringde in och sa att det var sjukt att man blev kallad rasist för att man kritiserades muslimers syn på just homosexuella. Han tyckte att man då inte ska "döma" dem för att de är muslimer utan för deras syn på andra människors värde. Jag håller med! Och det är inte bara muslimer. En katolik godtar inte homosexualitet utan det anses då vara en sjukdom. Ingen skulle påstå att jag är rasist om jag skulle säga att jag tycker katolikernas syn på HBT är helt fel. Risken är överhängande om jag sagt detsamma om muslimer.

Jag tycker att alla människor lika värde och rättighet att bestämma över sitt liv går över både religioner, etnicitet och läggning. Hoppas alla har det bra i Stockholm!
I en bra framtid behövs det inga Pridefestivaler.