lördag 7 juli 2012

Ingen religiös mat på fartyg

FN har en sjöarbetskonvention som vår regering nu går emot. Konventionen säger att fartyg ska servera mat som tillgodoser alla sjömän vilken religion och kultur de än har. Anledningen att vi säger nej är att vi har en Sjöfarträtt som stämmer överens med deras konvention i det mesta och denna regel skulle tvinga små båtar i skärgårdstrafik att tillgodose allas behov. Jag må vara dum men jag tycker inte att det är allas rätt att se till att alla ska kunna äta allt. Ska de ha rätter efter alla olika allergier också då? Religion, kultur eller fixideer är inget jag tycker är alla andras problem. Ok, vill inte du äta kött. Gör inte det. Peta väck det eller välj något vegetariskt. Ta en sallad. Jag har betydligt mycket högre förståelse för en allergi än en tro eller ett självvalt bortplockande av mat. Varför ska alla andra anpassas åt några fås viljor och idéer? De flesta äter faktiskt kött. Om båtarna själv väljer att servera något annat och det går bra är det efterfrågan som gör att det fortsätter. Då förstår jag det och annars inte. Jag tycker regeringen har tagit ytterligare ett bra beslut.