fredag 20 juli 2012

CSN, studiebidrag och extrajobb

I dagens BLT, sidan 7, är det en artikel om att det är svårt att förena jobb med CSN. De tycker att studiemedlet är behovsprövat och därför ska det inte räknas som en lön. På grund av det har det satts ett belopp som idag är cirka 70.000 om året. Tjänar du över det är du inte berättigad till studebidraget och kommer bli tvingad att betala tillbaka på ditt lån. Jag tycker detta är så sjukt. Under alla de år jag läste på högskolan tog jag inte en krona i lån för jag valde att jobba. Jag fick inte heller något studiebidrag för jag jobbade för mycket. Främjar verkligen detta ungdomar till att börja jobba? Jag tror inte det. Jag tror inte att det är många som gör samma val som jag. Hade jag jobbat fyra timmar mindre i veckan hade jag fått samma lön ut fast då som studiebidrag. Jag hade alltså tjänat på att vara ledig mer och jobba mindre. Utöver det fick jag inga stipendier från kommunen då man var tvungen att låna pengar för att få stipendiet. (Detta ändrade jag och Ingsa sedermera på, Maj Magnussons fond) Det är en inneboende tanke på att man måste vara rik eller ha rika föräldrar för att inte behöva ta lån. De tänker inte att det kan vara som så att man istället väljer att jobba häcken av sig för att slippa skulderna. Jag tycker CSN borde ta väck taket över huvudtaget på hur mycket man får tjäna. Det är upp till var och en om de känner att de orkar jobba samtidigt som studierna.