torsdag 19 juli 2012

Ramadan och Ring P1

Ok. Idag blir det mycket invandringspolitik. Det kan inte hjälpas! Om någon frågar mig vilka som skulle tänkas kunna lyssna på en andakt lite i sex på morgnarna hade jag sagt att det förmodligen är de äldre i vårt land. Det är vad jag vet inte många som går upp så tidigt och lyssnar på radion, speciellt inte yngre. Efter att ha missat början på Ring P1 idag så var jag inne på deras tablå för att lyssna och ser då att det är morgonandakt kvart i sex denna veckan. Inte en kristen andakt utan en andakt då det är Ramadan. Killen i programmet skriker som man gör i minaret ett par gånger och läser ur koranen. Varför? Om vi nu befinner oss i Sverige, ska vi börja fira Ramadan då med? Jag vet de elever jag har haft som har firat jul trots att de är muslimer, de vill vara som man är i Sverige och det är ok, och skulle vi flytta till ett muslimskt land skulle jag försöka ta upp det landest traditioner men jag har ytterst svårt att se varför alla ska anpassa sig åt en liten del av befolkningen i ett land. I Sverige är vi till största delen kristna även om vi inte är så starka i vår tro. För mig är det ok att människor tänker olika. Måste detta dock ut på radion? Ska inte P1 vara helt opartisk och visa en neutral bild av Sverige? Det störde mig lika mycket som det barnprogram som var på P4 för någon månad sedan och som hanlade om vad hemska Israel var och vad synd det var om palestinierna. Det har fortfarande inte kommit ett barnprogram som säger tvärtom. Nyheter i Sverige ska vara opartiska, likaså barnprogram och radio. Ska vi inför det hinduiska nyåret i april göra likadant? Både buddhismens och judarnas nyår ligger också där. Är det inte lättare att vi istället gör som så att vi gör som vi brukar i Sverige så får alla andra göra som de vill på egna kanaler och tidningar. Ingen nämnd och ingen glömd. Svensk radio och tv ska i varje fall vara opartiska! Ni får tycka jag är löjlig om ni vill eller säg att jag är rasist, det är det lättaste sättet för många. Jag tycker det är bättre att prata öppet om sina åsikter, vilka de än är. Jag älskar alla människor och tycker att alla människor ska respekteras. Det lättaste sättet att göra det på i detta fallet är i mina ögon att inte låta någon annan än kristendomen få ett utrymme.