måndag 9 juli 2012

Narkotikabrott

Efter att Högsta domstolen för ett år sedan sänkte straffen drastiskt för de som från början fick fjorton års fängelse för narkotikasmuggling. Efter det så har straffen för narkotikabrott stadigt blivit kortare. Det ena slår inte ut det andra för mig men jag tycker inte det är värre att smuggla narkotika än att begå en grov våldtäkt men så har brotten dömts. Det har alltså gett längre straff att begå ett narkotikabrott. Detta tycker jag är jättebra men jag vet inte om vi går på fel håll. Jag tycker straffen ska bli hårdare över lag och inte sänkas. För mig är istället felet att brottet för exempelvis våldtäkt och misshandel är för lågt. I mina ögon ska vi höja straffen för detta men inte sänka några. Konstigt kanske. Jag tycker ofta att Sverige är alldeles för mesiga.