torsdag 12 juli 2012

Åldersdiskrimineringen ska minska

Att bli diskriminerad på grund av sin ålder är det vanligaste precis efter könsdiskrimineringen. Många gånger anser regeringen också att det är vanligt att äldre personer råkar ut för detta om de till exempel vill ha ett bensinkort eller vill gå på krogen. Idag omfattas bara utbildning och arbetslivet av förbudet mot åldersdiskriminering men Ullenhag vill att det från och med den förste januari nästa år även ska bli förbjudet inom fler områden såsom hälsa, sjukvård, tjänster med flera. Jag tycker det är bra att detta ses över men för mig på grund av min ålder ser jag det som en ickefråga. Jag kommer förhoppningsvis dit nåpon dag också att jag drabbas elelr inte drabbas av detta. Sverige är märkliga med sånt här. Då jag har ägnat stor del av mitt liv i Spaninen ser jag inte det som ett problem att många olika åldersgrupper går på exempelvis disco tillsammans. Jag ser det som en styrka istället för ett hinder. Jag skulle inte våga ta barnvagnen med Lilleman och sätta mig någonstans och ta en öl och anledningen är inte att jag tycker det är fel, för det tycker jag verkligen inte! Anledningen är att så många andra har en åsikt om det. Sverige kan för mig bli mer som Spanien. Förutom ekonomiskt då.