söndag 15 juli 2012

Fem glas vin i veckan

Ny forskningen visar att fem glas vin i veckan motverkar reumatism. Inte helt förvånande så skriker nykterhetsrörelserna över detta. Fem glas vin i veckan är inte ens ett glas om dagen. Vad gör det? Låt folk dricka! Det känns som om de skriker mer för att det är deras roll lika mycket som att Djurens Rätt ska gapa så fort någon nämner päls. Jag tror inte att någon blir alkolist av att dricka dessa glasen vin. Jag har ofta vin i maten, jag älskar det. Världens godaste smak. Jag förstår inte varför man måste överdriva alla nya rön. Normalt folkvett! Tanken är ju inte att man ska dricka fem flaskor vin i veckan. Jag hade en intressant diskussion om detta med alkoholvanor och graviditet häromdagen då en vän till mig berättar att barnmorskan gol och gapade över att de innan hon blev gravid drack nästan varje helg då det var fest. Och? En sådan reaktion bygger för att jag kommer påstå att jag dricker en flaska om dagen. Sverige i ett nötskal. Vill någon dricka varje dag så gör det då. Man kan inte tvinga vuxna människor att göra varken det ena eller det andra.