måndag 23 juli 2012

Sommarpratare

Då många har frågat vad jag pratade om när jag var sommarpratare och det inte finns på nätet lägger jag här ut mina egna anteckningar så kan den som vill läsa. Det stämmer inte exakt med vad jag sa men ungefär. Det är inte perfekt rättstavat, grammatiskt riktigt eller kanske helt enkelt att förstå men mni får ta det som det är! Jag kanske kan tipsa någon annan om upplägget! Vad vet jag!


Sommarpratare
Mitt namn är Emilie Pilthammar, jag är 29 år, bor i Hällevik med min sambo Jens, vår pojk och vår papaegoja grå jako Chica. Jag älskar saltlakrits, sura snören, att laga mat, att vara i min trädgård och att ta kort. Jag tycker det är skönt att stå och vika tvätt. Det måste göras så det är ingen ide att gnälla. Jag tänker prata om mig själv, och vad jag tycker är viktigt och hoppas på att ni inte tycker att jag blir för dryg att lyssna på. Jag skulle inte beskriva mig som troende på något sätt men jag har en övertygelse om att alla en dag får vad de förtjänar, bra eller dåligt.  Min strävan är att min karma ska vara så ren som möjligt den dag jag lämnar detta livet. Kommande låt är enligt mig en av de bästa som någonsin har gjorts. 1 min Jag tänker börja med att spela;

1. Fugees Ready or not 4

I mitt liv har alltid musiken varit väldigt viktig och jag anser mig själv vara en allätare. Den låt jag precis spelade betyder väldigt mycket för mig och jag var tillsammans med min lillasyster och såg dem i Köpenhamn precis innan de splittrades. Texten är väldigt talande och jag känner igen mig mycket i den. Hämnd. Ta mig som jag är. Den musik jag ska spela för er dessa två timmar jag har på mig är vad jag kallar världslåtar. Låtar som för mig har gjort en skillnad eller som jag tycker är väldigt bra. min syster tycker jag är världens tjatigaste med detta då jag prompt vägrar att spela musik som inte jag anser hålla måttet. Blandad musiksmak. Fån början tänkte jag att alla låtar på något sätt skulle höra ihop men när jag satte mig ner med detta blev det stört omöjligt. Därför blir det en blandad kompott med den gemensamma nämnaren att jag tycker låtarna är väldigt bra. 1 Musik är för mig något väldigt viktigt och något jag inte kan leva utan. Musiken visar vem man är och jag tycker att musik är med för att förmedla något och många gånger skiftar musiken efter humöret och hur jag känner mig. På grund av det är jag en periodlyssnare. Iland kan det vara Winnerbäck i många veckor för att sedan bara lyssna på det när det är på radion. Denna låten är fantastisk och jag älskar Astrid Lindgren 2

2. Fattig bonddräng 4

Jag föddes den 4 maj 1983 som en enligt mina föräldrar väldigt glad unge. När jag var fyra började jag spela på elorgeln vi hade hemma och efter det har det fortsatt. Musikskolan gjorde en miss och råkade godkänna två av mina val när jag var så gammal att jag fick börja där. Detta innebar att jag fick börja spela både tvärflöjt och fiol. Det ångrar jag inte idag och jag spelade båda instrumenten fram till jag slutade gymnasiet.  Då mina föräldrar alltid uppmuntrat musiken har antalet instrument jag spelat ökat stadigt. Det sista instrumentet jag köpte var ett dragspel och näst på tur står en sitar och en kontrabas. Jag blir kär och när jag får en fixide och då kan jag inte låta bli, jag handlar instrumentet. Detta har resulterat i sex fioler, flöjter av olika slag, nyckelharpa, gitarrer och diverse. Hela huset är fullt med instrument. Forskningen säger dessutom att den som spelar instrument slipper ifrån demens och alzeihmers och det tycker jag låter bra.  Denna låt är winnerbäcks ess och ni som nu lyssnar, slut ögonen och lyssna  på texten. Han målar upp det han vill förmedla och det han sjunger så tydligt att det känns som om man kan ta på det. 1,3

3, Winnerbäck - söndemarken 6

Som barn spenderade jag stora delar av somrarna i Spanien. Jag älskar Spanien och det är mitt andra hem. När jag åker dit åker jag hem och inte på semester. Detta gjorde att jag har vänner över hela Sverige och Europa som jag idag, tack vare de olika sociala medierna, har kontakt med. Det gjorde också att jag ofta kände mig utanför när jag kom hem för de minnen jag hade kunde jag bara prata med om med min syster, ingen annan brydde sig för de hade varit på festivalerna och hittat på saker i Sverige.  De sista åren jag åkte till Spanien med familjen bråkade jag därför mycket för att slippa åka, jag vill gå på festivalerna hemma istället men det gick inte att lämna mig hemma själv. Idag går jag knappt ut på festivalerna och kan inte förstå hur jag tänkte då.  Min roll som lärare och förtroendevald Roligt med detta är att jag sedan åtta års ålder har skrivit dagbok varje dag och gör det än. Jag hade ett glapp på några år då jag inte orkade men det ångrar jag nu. Stora delar av dessa dagböcker är nerklottrade med min stora ungdomskärlek Pierres namn. Han var helt klart den sötaste killen jag sett och med en charmig göteborgsdialekt. Våra familjer umgicks i många år även i Sverige men tyvärr dog hans pappa och för fyra år sedan i september gick Pierre med bort 23 år gammal. Vi har fortfarande kontakt med de som är kvar i familjen. Den låt som kommer nu förknippar jag starkt med honom och de tiderna som jag minns som väldigt positiva och det är 2,3

4, Puff Daddy and Faith Evans med Ill be missing you 5

Mina dagböcker har gjort att jag idag kan reflektera över de minnen jag har och hur jag tänker nu. Då tyckte jag mycket var orättvist men när jag idag ser på det med vuxna ögon inser jag att jag hade så fel då. Valje Nöje. Av sju helger fick jag inte gå ut en och det är den jag minns. Utseendet, viktigt förr. Kammar mig inte idag. Jag inser också att många av de ideal jag har idag fanns redan då. Det jag brann för redan då brinner jag i många fall för även idag.  Återkommande i mina dagböcker är viljan att hjälpa andra och under många års tid skrev jag om de barnhem jag skulle åka till Afrika och bygga.  Mitt hjärta klappar väldigt starkt för barn och barn som lider. Jag bestämde mig tidigt för att jag inte ville ha några biologiska barn då planeten redan är överbefolkad. Mitt mål var att hjälpa de som redan finns här. 1,3

5, lalla Hansson - lai-le-lai 4,20

Jag älskade i stort skolan upp till nian och längtade dit varje dag. Det fanns en sak jag avskydde och det var idrotten. Speciellt på våren. Jag avskydde att springa ikapp och tävla för att sedan bli tvingad att delta i de tävlingar son gick av stapeln på Strandvallen. Jag avskydde inte det för att jag var dålig. Jag har pris i nästan varenda sport. Jag avskydde det för min tävlingnsinstinkter sa att jag var tvungen att vinna för att jag skulle vara värd någonting. Jag har otroligt höga krav på mig vad jag än ska göra. Lika mycket som jag avskydde idrotten älskade jag musiken och när jag spelade som mest spelade jag sex dagar i veckan. I musiken får alla vara med. Ingen behöver sitta på bänken för att de inte är tillräckligt bra. Jag spelade tvärflöjt och fiol i symfoniorkesten Sölvesborg hade och  hoppas fortfarande att den Ska starta igen.  Under denna tiden började jag spela i Sölvesborgs Musikkår där jag är kvar än fast nu har jag bytt till tenorsaxofon istället för flöjt som jag började spela där. Här kommer en av mina stora favoriter, en underbar artist med en fantastisk världslåt. 1,4

6, Ulf Lundell med När jag kysser havet 4

När jag slutade nian gick jag ut med 320 poäng, det var MVG i alla ämnen. Jag älskade skolan och drömde om att gå musikalgymnasium i London men då jag är så hemmakär kände jag att jag inte klarade flytta så långt. Jag älskar mitt Hällevik. Syon jag hade rekommenderade naturprogrammet och så blev det. Jag anser att det finns en mening med allt i livet. För de som har sett filmen the Butterfly Effect så är det så jag tror livet fungerar. Filmen visar på att alla val är viktiga och det minsta man ändrar kan få stora konsekvenser för framtiden.  Det fanns en anledning jag började natur. Jag träffade min bästa vän, som jag har än idag, men i stort vantrevs jag i skolan. Jag var fruktansvärt skoltrött vilket resulterade i att jag gjorde vad som helst utan att gå på de lektioner jag skulle befinna mig på. När jag skulle ta studenten fick jag inget slutbetyg och vem som helst kunde gråtit över hur det såg ut.  Jag ville inte gå på KOMVUX och valde då att gå om ett år. Jag gick halva tiden med Hanlsprogrammet och läste data med de som var ett år yngre än mig. Andra halvan gick jag med naturtekniska programmet. Jag trivdes igen och klarade studenten andra gången. Efter det fortsatte jag direkt till högskolan och läste till lärare för att hjälpa de barn som känt som jag gjorde i skolan. Nästa låt är fantastisk precis som allt annat gruppen gjorde. Denna ska spelas på maxvolym. Freddies röst är helt otrolig och att han inte lever är tragiskt. 2,2

7, Queen - Breakthru 4, 10

På denna tiden ägnade jag ohälsosamt mycket tid i Bromölla och den kille jag träffat där. Det var några roliga år innan det gick upp för mig, ursäkta, att han drog över hela stan och en av mina bättre vänner samtidigt. Jag visste han gjort likadant innan men på något sätt trodde jag att jag skulle ändra på honom. Det enda jag kan känna idag är att ränderna går aldrig ut. För mig är ett förhållande heligt. Vissa saker gör man inte. Jag vet inte om det är min inneboende tanke på att jag ska hjälpa hela världen som gör det men det tog ett tag sedan träffade jag en annan kille från samma ort. Tyvärr var han ännu värre än den förra och de år vi hade tillsammans beskrivs lättast med nästa låt med den enda skillnaden att jag orkade aldrig ta steget att gå, han gjorde det istället. Tacksam för idag 1,3

8, Refreshments med hello sun goodbye rAin 3,50

Hade någon berättat för mig tidigare att jag skulle  leva nästan fyra år med någon som behandlade mig på det sättet hade jag skrattat. Jag är så stark i mig själv och skulle aldrig bli trampad på men den dag det händer första gången är man redan psykiskt nerplockad och jag tog på mig skulden för att han inte mådde bra. Det kommer aldrig hända igen. Skäms. Jag mådde väldigt dåligt när det tog slut och då vi tyvärr båda hade skrivit på om att köpa huset, han ändrade sig samma dag, var jag tvungen att lösa ut honom. Jag gick ner nästan tio kilo och fick jobba dubbelt upp för att dra runt min vardag. Att stå själv i ett jättehus är inte kul när det blir snö och femton minus och den enda uppvärmningen är direktverkande el. Jag har hört mer än en gång att jag är född med en guldsked i munnen men jag har alltid fått klara mig själv. Mina föräldrar har stöttat psykiskt så mycket de kunnat men ekonomiskt har jag alltid klarat mig själv. Jag hade skämts för att ta emot hjälp. Nästa låt är en riktig världslåt, så njut :) notera basen, den är fantastisk. 1

9, Imperiet Var är vargen 4,30

Ni lyssnar på Emilie Pilthammar från Hällevik. Jag är en lärare och musiker som älskar veggieburgarna på Lasses kiosk, att resa, dricka Coca cola och att läsa fantasyböcker. Helst Eddings och King. Jag älskar att läsa allt. Jag har dille på scifiserier, skräckserier och the big Bang theory. 

Som sagt tidigare tror jag benhårt på att det finns en mening med allt som händer och jag hade nog inte varit den människa jag är idag utan att detta hade hänt.  Jag kan känna en styrka i att jag har varit med om det jag har för det gör att min förståelse för andra har blivit större.  Jag vet att jag inte är Guds bästa barn. Jag har precis som alla andra styrkor och svagheter. Jag kan ha ett helt otroligt humör precis som de flesta andra. Jag har gjort mina misstag och förmodligen en hel del fel.  Ibland klickar det med personer, ibland inte. Vissa människor har jag hur mycket tålamod för och andra inget alls. Jag tror varken kärlek eller vänskap har en ålder utan att det är personen själv som gör det. Mina vänner har ett väldigt spann åldersmässigt men de har det gemensamma att de är ärliga och rättframma människor som säger vad de tycker. Jag anser mig själv vara sådan. Kan inte vara tyst. Efter många utbildningar och kurser har jag lärt mig att man trivs bäst med de som har de grundvärderingar man själv har. Mina grundvärderingar är ärlighet, rättvisa och familjen. Det är det som är det viktiga för mig.  Till slut träffade jag någon som skulle göra allt för mig och som är den snällaste människa jag träffat. Vi träffades för tolv år sedan i mitt älskade Spanien och har hållit sporadisk kontakt sedan dess. När jag mådde som sämst hörde han av sig och Efter mycket pendlande till Halmstad och Kärleken där han bodde flyttade Jens hit. 1,5

10,  Volbeat- i only wanna be With you 2,45

ungefär vid denna tid han jag ändra en av de åsikter jag haft under hela mitt liv. Klart jag ville ha biologiska barn, det ena stoppar inte det andra. Forskning Cancer. Planerna på att bygga barnhem i Afrika hade bytts ut mot att de kan flytta till mig istället. Vårt hem är öppet för alla och hade det inte varit att Jens stoppar mig hade det varit flera väggar uppsatta i huset för att hjälpa alla de som behövt det.  Vi märkte rätt snabbt att det var något som inte stämde och vi sökte hjälp. Det konstaterades att vi aldrig skulle kunna få barn på naturlig väg så vi blev skickade till RMC i Malmö som är en provrörsklinik. Det bemötande vi fick där är det värsta jag har varit med om. Som en av alla sillarna som ska över rullbandet skickades vi runt från den ena otrevliga läkaren till den andre och det tär mycket psykiskt. Inte samma ork. Rastlös. Vi har idag gjort fem provrörsförsök som alla har misslyckats till slut. Nästa försök görs i augusti och kommer då genomföras på en privat klinik vi varit på. Skillnaden är markant. Det är det trevligaste stället inom vården jag har varit på. De känns nästan som en familj. För mig är det skrämmande med all den personal som jobbar på rmc. Jag förstår inte hur man kan få jobba med människor när man helt uppenbart inte trivs med det. Sedan vi började med detta har vi varit öppna med vad vi gör. Alla som frågar får svaret med en gång. Detta har gjort att flera personer kommit och frågat och plötsligt märkte vi hur vanligt det är att det finns problem men att få pratar öppet om det. En gemensam nämnare för alla vi pratat med är hur illa behandlade de upplever att de blivit av RMC.  Ett av de stora problemen med våra provrörsförsök var min vikt. Jag var enligt BMI-skalan undernärd och det har jag varit hela mitt liv. Sedan jag träffat Jens hade jag gått upp i vikt men jag vägde fortfarande fyra kilo för lite för att vara normalviktig.  Vi fick inte börja förrän jag var normalviktg. De flesta pratar om vilka problem de har att gå ner i vikt men jag kan verkligen av egen erfarenhet berätta att det inte är lätt att gå upp i vikt heller. Jag spelade innebandy en dag i veckan och det fick jag sluta med. Utöver det fick jag påssjuka och fick kryssas in som en av femtio varje år som trots att de är vaccinerade fick den. En av de vanligaste följdsjukdomarna är hjärnhinneinflammation och jag blev beordrad hem att ta det lugnt. Med mycket kämpande gick jag upp de kilo som behövdes men problemet är kvar. Jag kan inte motionera någonting utan att tappa i vikt. Godis, mat, läsk. Alltid ätit mycket. Följande låt har jag älskat så länge jag kan minnas. Texten är underbar. Now I tell you openly, you have My heart so dont hurt me. Slutet när kören kommer in. En av de grupper jag betalat vad som helst för att se live i slane castle på Irland. 4,3

11, Cranberries - Dreams 4,3

Jag har alltid haft en svaghet för sextiotalet även om det inte mörks i denna låten. Jag älskar musiken från denna tiden. Förmodligen har det med mina föräldrars intressen att göra. De älskar också den gamla musiken och gör allt, precis som vi, för att utöka samlingen med jukeboxar, flipperspel och enarmade banditere. Tillsammans med min syster och hennes man är mina föräldrar mina bästa vänner, förutom min sambo då. vi pratar minst en gång om dagen och bor nästan grannar. Det endel säger om att klippa navelsträngen förstår inte jag, varför skulle jag. Möbler. Jag har en stor svaghet för maffiafilmer och min favorit är Scarface och därefter gudfadern. Gamla filmer men de håller. Självklart skulle jag inte gå så långt som de gör i filmerna men för mig är familjen helig och jag hade gjort nästan vad som helst för den. Jag vet att det finns gränser för alla vad man kan göra men familjen är familjen och den är helig. 1,5
Jobb, hemmafru

12, Elvis - in the ghetto 3

Förmodligen skulle den som kommer utifrån beskriva mig som en rätt naiv tjej som pratar hela tiden och är alltigenom glad och lycklig. Jag gråter varje dag och har ständigt ångest över att jag inte kan hjälpa alla jag vill. Jag älskar mitt liv men känner mig otillräcklig ofta. Det finns så många människor och främst då barn som behöver stöd på olika sätt. Jens säger att jag inte kan hjälpa världen men jag anser att man måste försöka. Jag känner många gånger med att de som högst kräver rättvisa för barn är de som gör minst. Varje person måste göra sitt bästa. När jag fick höra att rädda barnens bil var en Porsche och att endast en av sju kronor gick fram bestämde jag mig för att inte skänka pengar till organisationer. Liknande historier har spelats upp efter detta för det är många år sedan. Jag hjälper de jag kan så gott jag kan för att jag ska veta att det är någon mening med det. Jag vill veta att pengarna går fram till rätt person.  Jag anser att alla ska få hjälp men att det, för vuxna, ska vara motkrav.   1.4 Prata om Nomy.

13, Nomy - you better die Young 3,4

När vi höll på med provrören som mest och hade tagit semester fick jag ett sms där frågan stod om vi kunde tänka oss att ta hand om en liten kille som behövde akutplaceras då hans mamma lämnat honom. Mitt svar var självklart och efter att vi pratat igenom det kom vi fram till att vi ville. Anledningen jag fick ett sms var att jag under tio års tid pratat med alla om att jag ville vara familjhem och hjälpa de barn som är utsatta. Vi akututreddes på pojkens hemort och godkändes strax efter. Efter två veckors inskolning flyttade en söt liten ettåring in hos oss och det är det bästa vi har gjort. Vi älskar Honom över allt annat och skulle göra allt för hans skull. Från att vi levde ett fantastiskt liv tillsammans ändrades allt och blev helt underbart. För varje dag som går inser vi att vi aldrig kommer kunna leva utan honom. Han är en del av vårt liv och tillhör nu familjen. När jag läste på högskolan pratade de om cirklar och var en person placerades. Jag som individ står i mitten av en ring som sedan är inneslutande i två större cirklar. I den innersta cirkeln finns de absolut närmsta, i nästa bekanta och vänner och i den sista de man hälsar och känner igen men egentligen inte känner. Det har under tidens lopp varit en del rörelse i dessa ringar men de i den innersta har inte förändrats avsevärt. Jag tror det är såhär för de flesta människor. Vår vänskapskrets har blivit betydligt större med Lilleman med i bilden men det tar tid att hitta de människor man känner har samma värderingar som en själv. 2

14, Grymlings - mitt bästa för dig 4,15

Våra liv har ändrats drastiskt efter beslutet om att ta hand om vår lille kille. Jag är starkt kritisk till de svenska lagarna och att vi inte följer barnkonventionen. Ett barn kan aldrig hjälpa att de finns till. Det värsta är att hans biologiska mamma har en otrolig makt och då hon vägrar ge oss ett pass till honom är vi låsta till Sverige.  Lämna bort honom. Vi jagar kryphål för att kunna ta med honom och visa det som känns som mitt barndomshem, Spanien. Tiden kan förändra mycket. I hela mitt liv har jag varit imponerad över min pappas otroliga komihåg och på vilket sätt han kan komma fram till när något hände. Efter att jag hade en lektion i samhällskunskap och jag pratade med mina elever om tsunamis och elfte september fick jag frågan hur jag kunde minnas allt det. Det slog mig då att det inte är så svårt för jag har levt när detta har hänt. Jag minns senapsgasen i Japans tunnlar, Estonia, minnen av att Olof Palme blev mördad, Lady D, tsunamin i Thailand och elfte september. Det är inget märkvärdigt för mig men mina elever var födda 00 och 01. Det är inte konstigt att de tycker det är längesen. För mig är elfte september något år bort och varje gång jag ser i kalendern att det är 2012 blir jag nästan rädd. Helt plötsligt är det väl 2063 och jag är en åttioårig tant på ett hem som känner att livet har gått för snabbt. Som John Cleese säger i Fawlty Towers. Sssshbhh, vad var det? Det var ditt liv. Kan jag få ett annat? Tyvärr, det var det. 2,15

15, Cornelis - sommarkort 3,30. (90 minuter cirka)

Jag ser det som att det finns en mening med allt. Det måste det. Hade vi inte hållit på med provrören hade jag förmodligen inte uppsökt läkare alls. En gång har vi fått avbryta försöken för att jag hade en cysta, en gång för att det var tumörväxt på det barn som aldrig blev och jag fick lämna blodprover i ett halvår och sista gången i våras för att de hittade en knöl i min mage. Innan cancerproverna kom tillbaka negativa var dödsångesten stor. Ingen önskar att deras lilla kille ska växa upp utan båda föräldrarna. Jag tror allthar gjort mig till en ödmjukare människa som inte tar allt för givet. jag har lärt mig att värdera det som är viktigt ännu mer. Det finns så mycket man gör som inte spelar någon roll i det stora hela.  Jag gör hellre något med familjen än har det kliniskt rent hemma. Det stör mig inte att gräset på tomten är för högt eller att allt inte är perfekt. Jg uppskattar att ta en promenad i svampskogen eller att bara spela ett spel med nära och kära. Det är kvalitetstid för mig. Jag har också lärt mig att gå vidare. Lägg ingen energi på det som inte ger något. Vänner, energitjuvar. 8 Mile  Citat; Ifrån ett vidöppet fönster, blickar jag bara ut, snart kommer nog regnet, men också det tar slut, jag sörjer inget jag saknar, är glad för det jag har, är bara lycklig att jag lever, ja, att jag finns kvar. 3,15

16, LeMarc - Så gott att må gott igen 4,30

Jag höll på att jobba ihjäl mig när Lilleman kom in i bilden. Jag älskar mitt jobb som lärare och skulle kunna jobba dygnet runt för att jag trivs så bra. Läraryrket är ett kall för mig och det alla pratar om att lönen ska höjas rör inte mig i ryggen. Det är inte det viktiga. Hade inte jag trivts som lärare hade jag gjort något annat.  Idag jobbar jag en dag i veckan för vi har kommit fram till att Lilleman har redan haft det tufft i sitt liv och det är slut på det. därför är det alltid någon hemma med honom. Det finns inget mysigare. Hans bästa kommer alltid vara i centrum. Att se hans leende varje morgon, för han är en underbar glad unge. Ingen ögonkontakt. Att jobba i skolvärlden innebär många gånger att höra föräldrarna berättar vad duktiga just deras barn är och det är kommer jag inte göra. Aldrig. Det vanligaste jag hör om detta är att jag kommer få en usel pension men ärligt talat, jag kanske dör innan jag är fyrtio och då vill jag ha spenderat så mycket tid jag kan med honom och familjen. Man lever ett liv och jag tycker det ska levas fullt ut.barnet i centrum. 2

17, FJK - Liljor 3

Med Jens kom friare tyglar, jag kan göra mycket av det jag vill och han ställer alltid upp. Jag fick förmånen att vara med i ett band som spelar irländsk musik, Irish Pitch. Jag spelar där fiol och min svåger banjo. Ewa spelar thinwhistle, Peter gitarr och Olle bas. I musiken spelar inte åldern någon roll och vi har fantastiskt roligt tillsammans och vi har blivit som en liten familj då vi umgås och övar så mycket. Det blir många helger med mycket spelande men när man gör något man trivs med flyger tiden fram och ofta varar övningarna betydligt längre än vad man har tänkt. Gehör, sjunga, läspar.. Sss.. Andra skivan snart klar. Jargong. Reklam Rundellas tält Bloggen? 3

18, Irish Pitch - finnegans wake 2,55

För mig är alla människors lika värde väldigt viktigt. Jag kan inte säga att jag aldrig gör det men jag försöker att aldrig döma någon ohörd. Jag får ofta höra att jag är naiv  och tror för gott om många. Tyvärr har jag därför blivit bränd många gånger. Mitt sätt att lösa det på är att helt enkelt stänga den dörren, jag har hellre få men riktiga vänner. Jag öppnar aldrig en stängd dörr för den som inte stod där när det blåste första gången gör det förmodligen inte den andre gången heller. Jag uppskattar ärliga människor som säger vad de tycker även om det inte är vad jag vill höra och det märks på de jag umgås med idag. De är alla rättframma och ärliga människor.  Jag skulle aldrig döma en människa efter deras åsikter, utseende eller religion och många gånger känns det som att många inte kan skilja på sak och person. Mina bästa vänner har inte samma åsikter som jag men vi respekterar varandra för vad vi står för och att vi är ärliga. Trivs med människor som är ärliga. Twitter sociala medier damen till thailand, 96 år 2

19, U2 - In a little while 3,40

Som jag inledde med skulle jag inte beskriva mig som troende men vissa saker kan jag inte bortse från. Jag är en skeptiker ut i fingerspetsarna och har aldrig trott på någonting. Med åren och sedan jag flyttade in i vårt hus har jag ändrat mig. Jag tror på spöken, jag tror det finns en andra sida och jag tror inte att bara för att kroppen dör dör själen. Efter att jag varit i Indien för många år sedan ändrade jag mycket av hur jag tänkte. Man ska respektera allt som lever och jag tror på reinkarnation. Vegetarian. Det är en oerhörd tröst att tänka så. Jag tror att själar kan tycka om varandra och följas åt. Jag är säker på att de jag älskar i detta livet kommer finnas den dag jag träder in i nästa liv. Flummigt. Nästa låt förknippar jag med min barndom. och många av de fester mina föräldrar hade. Jag älskade när de hade fester. Jag förknippar fest med att ha roligt med vänner man trivs med. Detta är även en av de låtar jag starkast förknippar med Spanien.1,4

20, Bobby bare Skeeter Davis Dear John Letter 2

Kontakta mig gärna! Skyddat nummer- svarar ej.
Inte lätt välja musik. Tyvärr kom inte  Cash, Roy orbison, roxette, Magnus uggla, melissa horn, dia psalma, red hot chillipeppers, guns n roses, Rod stewart, gyllene tider, flipsyde, black eyed peas, nirvana, Kent, eagles, Madonna, Sven-Ingvars, mf Den dag jag inte finns längre vill jag bli ihågkommen som en positiv och glad människa. Jag tänker aldrig bli en bitter människa. Jag tänker stänga de dörrar som gör att jag kan tänkas känna så. Läspat.
Emilie. Tacka för mig! 2,3
Joel och Filip

21. Nationalteatern, barn av vår tid