söndag 29 juli 2012

Halsbandstölder

Jag blir så arg när jag hör på radion om hur det finns människor som snor smycken av äldre damer som är ute och går eller cyklar. De rycker smyckena! Hur kan de! Förstår de inte att de förstör tryggheten för dessa personer förmodligen för all framtid? Det är fruktansvärt! Ibland känner jag att jag skulle skrivit om lagboken och gjort om straffen så de anpassades mer efter offrets lidande. Jag tycker inte att det är så farligt att förskingra pengar av staten men det ger ett hårt straff. Skulle de ta personen som gjort detta mot de olika damerna får han knappt ett straff och förmodligen ska vi tycka synd om honom med. Han har säkert en trasslig barndom och ångest över det han gjort. I mina ögon kunde han utan problem fått minst fem års fängelse. Han har gjort dessa damer livrädda, med all sannolikhet, för att gå utanför dörren! De ska alltså sitta i sina hem på grund av en ouppfostrat slyngel. Bara lås in dem. Sverige borde sluta skydda förövaren och tänka på offret. Jag inser att snatteri inte ska ge tjugofem år i fängelse men det måste vara riktigt kännbart från början.