Diskussionerna går runt.
Elever mår dåligt!
De är stressade över sina betyg.
De kan bli underkända och känna sig dåliga!
Lärarnas riksförbund berättar att de kan tänka sig att återgå till ett relativt betygssystem för att ingen ska bli underkänd i skolan. Jag blir så fruktansvärt trött.
Om vi kallar en torr ostmacka för en ryggbiff istället. Smakar då ostmackan bättre?
Möjligt ett dåligt exempel men jag tror att min poäng går fram.
Alla kan inte vara bäst på allting.
Först och främst vill jag poängtera att det kanske inte är så konstigt att många mår dåligt efter två års isolering. Det tror jag är en bidragande faktor till det som syns nu.
Om nu betygen rasar och elever inte känner att de duger.. då är det fel någonstans men jag anser inte att det är betygen som är felet.
Jag är nämligen helt säker på att man jämför oavsett.
Ta du bort poängen i knatteligan, men de håller koll ändå.
Slopa betygen - men eleverna vet ändå vem som ligger var kunskapsmässigt.
I detta måste en del vara:
Ni utifrån.
Ni utifrån.
Media. Föräldrar. Andra Vuxna. Vänner.
Vad är det värsta som kan hända om du blir underkänd i någonting?
Jag skolkade så mycket på gymnasiet och gjorde så mycket annat att det slutade med att jag fick gå om ett helt år. ETT år. Jag brukar berätta det för eleverna och peka på just det där med pressen.
Den finns inte.
I Sverige har du möjligheten att misslyckas flera gånger och ändå få en chans till.
Jag ville inte läsa just då. Nu kan jag inte sluta.
Man är olika i olika faser av livet.
Så alla ni som sätter press: Livet går inte under med underkända betyg.
Nummer två i detta är fortfarande inte betygen, utan sättet man räknar kunskap på.
Ok. Då är inte bra på svenska. Du kan inte sitta stilla och din matte är en katastrof.
Vill du jobba så kommer du göra det ändå.
Efter alla år som lärare så säger erfarenheten att många av dem som faktiskt tog sig längst var de som inte fungerade i skolan. De har startat företag och fungerar hur bra som helst.
Skolan är bara en fas man ska igenom.
Att då införa ett relativt betygssystem igen.. det vore katastrof.
Ingen skulle få ett "F", men det betyder att E kommer få samma betydelse.
Lokalvårdaren städar fortfarande lokaler.
Ett relativt betygssystem skulle betyda att man bara får dela ut ett visst antal av varje betyg.
I en klass på tjugo elever skulle kanske tre få maxbetyget, fem det näst bästa... och så neråt.
Hur rättvist blir det då när det fanns fyra som förtjänade maxbetyget!?
Ingen behövde kanske känna sig dålig, men det betydde också att värdet inte fanns där för det var inte alls säkert att betyget stämde.
Någonstans det kanske är så att elever och ungdomar istället ska släppa fokus från sociala medier och vad alla andra tycker om allt med dig. Ingen är så viktig att hela världen bryr sig.
Skolan är en väg till ett arbete så kämpa för det du tror på.
Klarar du inte skolan.. nej, då får du en chans till.
Klarar du den?
Grattis!
Världen går inte under och jag tror inte att något förändras för att man benämner ett betyg på ett annat sätt. Hur ska man klara det vuxna livet när livet rasar för ett betyg?
Vänta tills det kommer huslån, billån, elräkningar och barn som kräver allt för att vara nöjda..
Då längtar ni nog tillbaka till skolan.
Oavsett betyg eller inte.