tisdag 18 september 2012

Rester ska bli energi

Regeringen har nu bestämt att minst 40 procent av alla matrester från restauranger och storkök ska gå till att utvinna energi år 2018. Jag är verkligen ingen miljönisse i de avseenden att jag skulle kunna tänka mig att offra alla bekvämligheter för att naturen skulle må bättre men detta tycker jag är en bra ide. Målet måste vara ett hållbart samhälle där allt kan gå att sortera och där allt går att återvinna.

Patetiskt i det hela är att inte så många andra länder i världen verkar ställa de krav som vi har. Det känns många gånger som om Sverige drar ett lass för hela världens dåliga samvete. Jag tror inte ens de flesta har dåligt samvete. Detta är iallafall en bra ide och det enda som inte är perfekt med den är att den inte börjar nu med en gång. Det finns så mycket mat som slängs i onödan.