onsdag 5 september 2012

Facebook i skolan!?

Jag hörde på radion för ett litet tag sedan att Kungsbacka kommun ska börja använda facebook som ett redskap i skolan. Vad bra! Skolan är tyvärr, i mina ögon, många gånger efter resten av samhället. De flesta elever slår sina lärare i det mesta gällande internet och sociala medier. Det är visserligen inte så konstigt då det är deras tid och deras generation men skolan med lärarna i spetsen borde vara först att använda allt nytt. Att Kungsbacka nu gör slag i saken tycker jag är fantastiskt bra! Att kommunen har blått styre är inte helt förvånande.

Självklart finns det mycket med internet som inte är bra men jag tycker det gäller att se fördelarna med det och inte bara leta nackdelar. Det finns så mycket teknik som skulle kunna fungera i skolan. Med tanke på att de flesta elever i framtiden kommer att ha en dator genom skolan med internet så kan det bli verklighet med exempelvis läxor genom facebook, länkar genom mailen eller direktkontakt med politiska partier genom twitter när det är ämnet för dagen. Jag ser bara fördelar med detta. Jag tror att det mycket är en generationssak och jag tror inte skolan kommer se ut alls på det sätt den gör idag om tio år. Det händer så mycket!