fredag 21 september 2012

SVT Debatt

Igår var det Debatt och jag blir så fruktansvärt irriterad. Varför ha en debatt? Min uppfattning av de nästan 45 minuter programmet varade är att det främst är en monolog. Jag tittar på Debatt för att jag vill ha två sidors syn på samma sak och inte för att höra den ene av parterna prata konstant och den andre bli systematisk avbruten. Det är härskarteknik det!
Det är sådan jag lär mina elever är en gyllene regel att respektera. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Jag är blå och Moderat sedan så lång tid jag kan minnas. Jag håller verkligen inte med Moderaterna om allt men det är det parti som jag tycker jag har mest gemensamt med.
Igår var detbatten mellan Ullenhag, Folkpartiet och Åkesson, Sverigedemokraterna.
Jag tittar för att jag vill höra vad de tycker och vill. Jag ser mig som väldigt opartisk. Jag kunde röstat med vänsterpartiet om de hade en bra ide. Jag tycker saken är den viktiga och inte vem som fört fram den. Varför tänker inte alla så?
I mina ögon var Svt Debatt igår väldigt partiskt. Jag upplever det som att de systematisk avbryter honom. Jag vill höra vad han tycker! Varför får jag inte det?
De som nu tycker att Sverigedemokraterna är så fruktansvärda, låt dem tala till punkt.
Det är demokrati i detta landet.
Ullenhag gav mig inget sympatiskt intryck alls igår och då är det ändå den alliansen jag står för.
Mina tankar går till debatten mellan Fälldin och Palme 1976. Palme vann debatten men förlorade valet för att många tyckte att han gått som en ångvält över Fälldin och tyckte synd om honom.
Bara för att man hörs mest betyder inte det att man är bäst!
Det borde tillhöra sunt förnuft att låta alla i en debatt tala till punkt!
DÅ kan vi alla få chansen att lyssna och bilda oss en egen uppfattning.