onsdag 26 september 2012

Vilks inställda utställning

Vad man än tycker om Vilks kan man inte annat än att säga att han verkligen är skicklig på att sätta sig på kartan. Vilks i mina ögon är först och främst Nimis på Kullaberg dit vi ofta åkte när jag och min syster var yngre. Han är en konstnär och en människa som öppet vågar stå för vad han tycker.
Åter igen är det detta med yttrandefriheten som blir ett problem för vissa grupper i samhället.
kullen.se
Vilks skulle föreläsa i Norrtälje men då kom detta:
"Enligt ett pressmeddelande värnar kommunen om det fria ordet, men på grund av ” svårigheten att såväl känslomässigt som intellektuellt förstå Lars Vilks förhållande till Sion … har beslut tagits att ställa in föreläsningen”."

Anledningen ska vara att Vilks den elfte september i år föreläste i New York på en antimuslimsk konferens. Ok att han nu har kritiserat islam. Jag tycker det är rätt modigt gjort med tanke på de konsekvenser som de flesta är medvetna om när man gör det. Att ställa in hans föreläsning ställer bara till det i mina ögon. Alla har rätt till sin uppfattning.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5283534