onsdag 19 september 2012

Sopsortering på gång i EU

På något sätt är sopor väldigt mycket värt. Jag har svårt för att se det när jag slänger blöjor i soptunnan men jag vet att det är så. Sverige är dessutom väldigt duktiga på att ta hand om sina sopor och jag trodde vi var bäst i Europa men det är vi inte. Österrike är bäst och Sverige kommer inte förrän på en femteplats. Det är väldigt bra i det stora hela.
Målet är nu att EU inom åtta år ska återvinna hälften av alla hushållssopor. Jag tycker detta är jättebra och tror att det kan vara till hjälp för hela jordens befolkning. Någonstans måste vi alltid börja. Problemet med detta är att alla länder inte ligger lika långt fram som vi gör och inte så förvånande ligger Grekland i botten. Vem som helst som rest í medelhavsländerna vet att de inte riktigt tänker på samma sätt som vi i norden gör.
Vi har nästan inga sopor alls. Det är blöjorna annars hade vi inte fyllt vår lilla tunna på en månad. Jag har allt matavfall till komposten och sedan trädgården och allt annat sorteras in i minsta detalj. Trots att jag är så emot väldigt mycket ideer om detta med miljön tror jag att jag många gånger lever mer miljövänligt än många andra.