tisdag 25 september 2012

Hej då Tintin!

Jag undrar vart världen är på väg! Är alla cyniska och ser det värsta i allt? En av mina favoriter var just Tintin när jag var liten. Han var ute på äventyr och det jag minns starkast från filmerna är när det växer jättesvampar.
Nu ska alla Tintinböcker rensas ut från biblioteket i Kulturhuset i Stockholm.
Anledningen är att Behrang Miri som leder "utvecklingen" av deras barn och ungdomsverksamhet tycker att böckerna ger en nidbild av olika folkslag. Han tycker dessutom att alla andra böcker borde ses över och tas bort till exempel om de är homofobiska eller utlänningsfientliga.

Exakt vad är det denna/dessa personer inte har lärt sig av historien?
Bokbål fungerar inte. Vi köpte hem Tintins alla filmer senast i våras för det är ett minne i dem sedan man själv var liten och jag vill att Lilleman ska få titta på dem.
Ingenting blir bättre av att det förbjuds.
Hur ska de göra med filmerna som går att köpa överallt?
Som någon uttryckte sig på twitter; vem står på tur?
Platon? Aristoteles? Rosseau?
Man måste se allting från deras samtid. Jag tycker detta är sjukt. Det finns betydligt bättre saker att lägga tid på än detta. Kunskap är återigen makt. Inget blir bättre av att försöka dölja det för det blir automatiskt en spänning i det istället.