måndag 17 september 2012

Utsatta barnhemsbarn

Fosterhemsplacerade, som idag heter familjehemsplacerade, och barnhemsbarn som for illa mellan 1920 och 1980 ska få ersättning av staten för det de har blivit utsatta för. Summan är satt till 250.000 kronor till varje person som utsatts för övergrepp av olika slag. Jag tycker detta är en början även om pengar inte får någon att må bättre. Jag är dock väldigt skeptisk till att tidsperioden är satt till 1980. Den skulle varit fram til nutid. Det finns fortfarande så många barn som far illa. Barn kan aldrig hjälpa att de finns till. Det är bara ett par månader sedan det var på nyheterna om barn som blivit familjehemsplacerade och sedan sexuellt utnyttjade av pappan i familjen. Varför ska inte de få denna ersättning? Vissa saker kan ta många år att berätta och det barn som en gång har blivit utsatt för något sådant här kommer aldrig få tillbaka tilliten till vuxna. Jag önskar så att jag kunde hjälpa hela världen. Jag är fruktansvärt emot dödssstraffet (jag tycker det är för snällt) och tortyr men en vuxen människa som gör såhär mot ett barn borde få lida ordentligt för de val denne person har gjort. Straffet borde ställas i proportion mot det lidande barnet utsätts för. En livstid i fängelse är för mig inte tillräckligt.