onsdag 24 oktober 2012

6 av 10 nöjda med tågen

Eurobarometer har gjort en undersökning som visar att sextio procent av svenskarna är nöjda med landets tågtrafik. Jag hade helt klart varit en av de fyra som svarat nej. Tåg är jättebra för valfriheten men jag kommer alltid ha det som ett sista alternativ. Förra valet var det många högljudda tankar och viljor från det rödgröna blocket om att snabbtågen skulle börja byggas i Sverige. Det är väldigt tyst om detta nu och det är inte konstigt. Varje människa med sunt förnuft insåg att det aldrig skulle fungera i Sverige. Skulle det byggas en snabbtågsbana mellan Göteborg och Stockholm hade det förutom enorma kostnader inneburit endast två stop. Ett i Göteborg och ett i Stockholm för att det skulle hålla farten. Enligt vad jag hört om detta skulle det också vara så dålig lönsamhet i det att även om de tagit bort alla flyg mellan de största städerna hade det ändå inte gått runt ekonomiskt med denna banan. Att drömma är lätt men att se till att det blir ekonomiskt för svenska folket är omöjligt. Kostnaderna är för höga.
För min del kunde vi utökat antalet flygplatser och flygavgångar i detta landet. Nya tider ger miljövänligare flygplan. Flyg är i mina ögon att föredra långt före tåget.