onsdag 31 oktober 2012

Äpplen och päron

I mina ögon är väldigt många debatter snedvridna. Det är så lätt att se till sitt eget bästa istället för vad som borde vara syftet. Att vända nyheter mot det som den stora massan kanske är mer intresserade av.

Betyg från fjärde klass?
Både Fp och Sd har haft detta som förslag.
Lärarförbundet skriker. Varför?
Jo, för det blir jobbigt för lärararna.
Vilket är då viktigast, lärarens eller elevens bästa?
För min del kunde de infört betyg från årskurs ett. Jag ser inget mer hinder än att det kommer få ta sin tid då systemet måste anpassas till denna omställning, informationen måste ut och alla måste veta vad som gäller. I mina ögon hade det varit det bästa för eleven. Samtidigt som de börjar skolan får de betyg. Det hade varit så självklart för dem att de inte hade brytt sig.
FNs barnkonvention säger att barnets bästa alltid ska komma först men i mina ögon följs det nästan aldrig.

Inom skola och omsorg skriker de om att de ska ha högre lön. De kan alltid skylla på sina elever eller patienter. Ska man jämföra är lönen i omsorgen katastrof jämfört med lärarnas. Det är markanta skillnader för att inte tala om arbetstiderna.

Sedan Moderaterna och Alliansen körde igenom sina jobbskatteavdrag har alla inom både vård och skola fått en hel månadslön mer om året. Varför hör vi inte hurrarop för det?
Alla vill alltid ha mer och anser att just deras yrke som viktigast och bäst.
Det är så mycket lättare att gnälla över alla fel.
I mina ögon väljer jag hellre ett jobb jag trivs med, med sämre lön än ett där jag vantrivs.
Det finns alltid prioriteringar att göra och det är upp till var och en.
Den dag jag är så missnöjd med min lön, mitt jobb eller något annat så kommer jag byta.
Mitt liv är for kort för att inte trivas med det jag gör.

Debatten om flickan som dog när gravstenen hon klättrade på välte över henne.
I mina ögon är det tragiskt men hur i hela världen kunde hon klättra på gravstenen?
Det är föräldraansvar på hög nivå. Det är någons viloplats och inget ställe man leker på.
Flickan var åtta år och kan rätt och fel. Föräldrarna hade bara inte lärt henne vilket som är vad.

Stormen Sandy. Hemskt!
Faktum kvarstår ändå att hade detta varit i Asien någonstans hade media med all sannolikhet inte becakat detta lika mycket. USA är ändå ett iland med resurserna att klara sig, kunskaperna att veta hur de ska skydda sig samt tekniken att få veta det i god tid.

Sporten.. Varför alltid denna sport?
ALLTID! Radio, tv och tidningar. Varför inte nyheter om forskning, kultur och musik i olika former?

Det värsta jag vet är tystnaden när ingen kommenterar eller säger någonting. Alla borde ha en åsikt. Det är dessutom lätt att kommentera andra men att själv inte ha en åsikt. Det är dessutom så mycket lättare att kommentera någonting där det är något man inte håller med om. Det negativa. Ytterst sällan är det någon som säger det positiva. Jag tycker alltid och säger det i nio av tio fall. Den gång som blir över har jag kommit fram till att en diskussion är helt meningslös. Ibland är det som att slå huvudet i en cementvägg. Jag står i vilket fall alltid för vad just jag tycker. Alla andra får tycka vad de vill och stå för det.