fredag 19 oktober 2012

Jäv

När jag började med politiken fick jag vet att jäv var när man vara nära släkt, hade någon sorts relation eller om man kunde tjäna på det själv. Inga som helst svårigheter med det. Jag har anmält det någon gång då det gick upp för mig att personen jag skulle tycka om var en vän. Det säger sig själv. Som utlovat fick jag idag ett brev som förklar detta från domstolsverket då jag sitter som nämndeman. Jag förstår inte problemet. Jag kan också känna att när är det då upp till någon annan att tycka om detta. Jag tycker att det var grymt olyckligt med rättegången som nu måste göras om. Det kostar skattebetalarna massvis med pengar.
Mannen själv tycker inte att det var jäv och jag har inte satt mig in i det.
Jag undrar dock hur Nobelkommiten tänker när en av jurymedlemmarna är den person som översatt Mo Yans böcker. Är inte det jäv om någonting?
Huruvida Mo ska ha priset eller inte kan jag inte uttala mig om då jag varken läst hans eller någon annan litteraturvinnares böcker. Jag tycker dock att det är väldigt konstigt att det inte blir fler reaktioner.