söndag 28 oktober 2012

Barnhelg i P4

Hela denna helgen har det varit barnhelg i P4. Jättebra!
Jag tycker inte barn ska få bestämma större saker och jag tycker det är bra att det finns åldersgränser men att de får ta del av vuxenvärlden tycker jag är bra. Barn har många gånger väldigt vettiga synpunkter och att tro att de inte klarar mycket av det som vi gör är fel.
Barn har stenkoll på mycket i samhället och är ofta mer uppmärksamma på saker i ens närhet.
Många gånger tycker jag dessutom att deras åsikt är alldeles för obetydlig.
Tittar man på hur socialen fungerar med familjehemsplaceringar så ser man hur obetydlig barnets röst ofta är. Barnets bästa är alltid med om hur viktigt det är men det är ytterst få som verkligen bryr sig så mycket att man väljer att ta beslut efter barnets bästa. Barn har ofta inte förmågan att trycka på vad de vill eller inte utan måste förlita sig på att de vuxna för deras talan i rätt riktning.
För min del kunde det varit fler dagar om året där både radio och tv tog med fler barn i sändningarna.