fredag 12 oktober 2012

Skärpta straff!

En av de saker som Moderaterna och Alliansen har genomfört inom tiden för denna mandatperiod och som också var ett vallöfte är att det ska bli hårdare konsekvenser för de som begår brott igen. Alltså de som blir återfallsförbrytare.

Jag har skrivit om detta tidigare och det är förmodligen så att det som intresserar mig mest är det som fastnar. Jag är väldigt intresserad av brott och straff och jag tycker att Sverige många gånger är alldeles för snälla och för ofta ser till brottslingen och inte offret.
Att det blir ett hårdare straff andra gånger du begår ett brott tycker jag är bra för min syn på andra människor gör att jag tror att alla kan begå misstag. Jag har förmodligen gjort misstag och det har förmodligen de flesta andra också. Skillnaden är när man gör om dem.
Jag tycker att alla förtjänar en andra chans men när du gör om samma misstag igen har du gjort två för mycket.
Jag är som jag skrivit tidigare skrivit väldigt stark motståndare till dödsstraff och jag tycker inte att USAs lagar och straff är bra av vad det jag läst och sett. Anledningen att jag är emot dödsstraffet är två:
  • Det framkommer varje år människor som blivit avrättade trots att de varit oskyldiga. Kul att bli friad postumt. (Jag är ironisk)
  • Jag tycker det är ett för snällt straff om det nu är så att du till hundra procent är skyldig.
Ok att du inte längre får leva men jag tycker det är för snällt att få en spruta och sedan få somna in. Med tanke på min fasta övertygelse om reinkarnation hade det inte hjälpt att avrätta någon.

Ändringen innebär att den som återfaller i brott inte ska bli dömd till ett straff i den undre delen av straffskalan för det brott som begåtts.

Nedan finns länk till alla papper:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/200910/JuU32/?vote=true