onsdag 17 oktober 2012

Nytt betygssystem

Jag fortsätter med att berätta vad Alliansen har genomfört under sin period vid makten.
Det betygssystem som nu har börjat med A till F är uppföljaren efter IG-MVG. Jag tycker att det är en klar förbättring från det förra. Jag tycker att detta är tydligare och jag upplever det som mer rättvist. I mina ögon borde det bästa vara att ha ännu fler kombinationer. Ju fler desto rättvisare för eleven även om det blir svårare för läraren.

Skolan har alltid legat mig väldigt varmt om hjärtat precis som brott och straff samt socialfrågor. En av anledningarna att detta är det jag bryr mig mest om är, tror jag, att det hänger ihop väldigt mycket. En fungerande skola med bra kontakter till socialtjänsten förebygger eventuella framtida brottslingar om det sker tillsammans med skolan. Skolan kan ofta se snabbt när något är fel och är vad jag tror många gånger den instans som anmäler när det är något fel.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Betyg-fran-arskurs-6-i-grundsk_GY01UbU3/

Detta nya betygsystem ska förhoppningsvis hjälpa eleverna att få ett mer rättvist betyg.
Skulle det visa sig att det inte fungerar är det inte värre än att det går att ändra på igen.