tisdag 16 oktober 2012

Betyg från åk sex

En sak till som Alliansen genomfört under sina år vid makten är att vi ändrade från vilken ålder eleverna i skolan ska få betyg. Jag tycker att detta är riktigt bra!
Jag fick betyg för första gången när jag gick i åttan och jag var i den första årskursen som fick det då nya systemet med IG, G, VG och MVG. Systemet var helt värdelöst i mina ögon och visade allt annat än rättvisa. Visserligen blev det en förbättring i att det inte bara kunde delas ut ett visst antal av varje bokstavskombination som var fallet med det föregående systemet. (1-5)
Försämringen blev helt klart att det fortfarande inte var fler att välja på. Vem hade glädje av ett G+?

Mitt tankesätt säger att betyg från årskurs ett eller två vore det bästa. Jag tänker inte på att det är mycket jobb för läraren utan en lång tid för att upplysa om när något inte stämmer.
Skolan är till för barnen och inte tvärtom.
Skriftliga omdömen är bra men betyg ger en bättre tyngd.
Barn lär sig snabbt och har lättare för att vänja sig vid saker. Hade betyg kommit med skolstarten hade det inte varit konstigare än att börja skolan och lära sig läsa.
Värderingen av betyget är det sen vi vuxna som sätter i mina ögon.
Nedan finns länk till riksdagens betänkande:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201011/UbU3/

Att alla inte alltid är överens är inget och den som går in och läser ser att Alliansen höll ihop med ett försag. V, Mp och S ville betyg skulle starta från sjunde klass och Sd från fjärde klass.