lördag 27 oktober 2012

Dia Psalma

Denna musiken gick väldigt varm när jag var yngre och jag tyckte att Dia Psalma var kanon. Jag har nog alltid kopplat allt till musik och denna musiken kom när jag gick på mellanstadiet och jag minns att jag började lyssna på musiken efter att jag fått lyssna på min klasskompis kasettbandspelare (inte många av mina elever som vet vad det är) på en skolutflykt.

Jag tycker fortfarande att musiken är bra. Den räknades som väldigt vänstervriden men det har aldrig stört mig. Jag älskar musiken.
Texten till "Tro rätt, Tro fel" tycker jag är väldigt tankvärd. Jag har tagit ut delar av den men den som vill ha hela kan lätt hitta den på google. I mångt och mycket känns det som om mycket har svängt. Människan ska vara fri att tycka och tänka vad den vill så länge man inte säger fel sak om fel grupp människor i Sverige enligt den del av befolkningen som låter mest.
Allas lika värde och yttrandefriheten är det viktigaste för mig.
Jag hoppas de gör som alla andra band och gör en till återförening så jag får chansen att se dem.

"Moder Justitia ser ner på mig
är det så fruktansvärt, det brott jag begått
folk har säkert glömt bort mig nu
vad jag är skyldig till har jag ej förstått

Dagar har blivit till år
fast tiden står still i cellens mörka vrå
sitter här för att förstå
att min ideologi är helt fel väg att gå

TRO RÄTT, TRO FEL

För i min värld
lever människor lyckligt och utan besvär
kanske är det en utopi
men människan är väl född till att va fri

TRO RÄTT, TRO FEL
ÄR DET DU ELLER JAG SOM AVGÖR DET"

http://www.youtube.com/watch?v=9mGK82zAAJ0&feature=BFa&list=PLCtl4WqGCGLUpyC6NaXKB37QZ7yZWut1Y