måndag 22 oktober 2012

Nomy

Vissa personer beundrar jag väldigt mycket. Artisten Nomy är en av dem. Patrik Marquardt är bara fyra år äldre än mig men har en gedigen karriär. Man behöver inte tycka om hans musik för att inse att han är något av ett musikaliskt geni.
Han har inget skivbolag och inget skivkontrakt utan producerar allting själv.
Han ger inga konserter och har inget band.
Han gör allting själv.
ALLT.
Han sjunger, spelar gitarr och allt annat spelar han in genom program i datorn. Jag är så grymt imponerad av människor som har en så otroligt musikalisk sida.
Han skriver all musik och texter själv och jag hade sett det som en stor ynnest att någon gång i mitt liv få träffa denna människa. Jag beundrar honom otroligt mycket för de kunskaper han har. Han är dessutom lika duktig på att göra musik både på engelska och svenska. Musik har alltid varit en viktig bit i mitt liv och ju äldre jag blivit desto viktigare har det blivit för mig. Jag spelar olika instrument och övar varje dag. Det är det roligaste jag vet och jag hade hellre kapat båda benen än att det hade hänt något med ett finger.

Mest kända är förmodlligen You better die young http://www.youtube.com/watch?v=IaNqTb2CibM
och Cocaine http://www.youtube.com/watch?v=EU7rfzujdJQ&feature=related
men all hans musik är värd att lyssna på. Nedan kommer de jag tycker klassas som de bättre med text under. Mycket nöje!
http://www.youtube.com/watch?v=S_qDOzlqozQ
Hold Your Head up High

You said you're just one in the crowd
but your laughter is way to loud
you fill the darkest room with light

your life is complicated to
but you know just what to do
the light you give is not in you

hold your head up high and this pain will die
somehow somewhere just try

Your living in the dark where no one can see your tears
but hold your head up high

can you tell me that Im wrong dont keep your broken heart to long
deep inside youre growing strong

look beyond your life today can you see yourself this way
when the winter cold is gone


http://www.youtube.com/watch?v=0AZtblxUvKk&feature=related
You and Me

When I'm awake when I don't live
There's no one here no one to give

You're sitting here you try to see
I'm somewhere else what's wrong with me

I really want to know where we're gonna be
When I can live when I can see

I really want to know where we gonna be
When I alive Then It's you and me

You try to understand what's inside of me
This misery what is wrong with me

You try to understand what is on my mind
It's always you, you and me combined

I think it's hard to stay awake
You pull me up I am way to scarred

You understand what I have to do
You're telling me to keep my stand

I find in you my sacred part
All that I lost my believe in trust
It's in your eyes my agony

This life This play This pain
You helped me of my way
From my misery what is wrong with me


http://www.youtube.com/watch?v=jA6sBMM2CuY&feature=relmfu
Gråt Inga Tårar

Hon gråter tårar av blod
Som en följd av allt hon sett
Och hon har slutligen förstått
Att inget som dom sa var rätt

Det känns som om livet varit en lögn
Där allt dom sagt har varit fel
Som om hon lever i en dröm
Där livet bara är ett spel
Sviken av dom hon alltid litat på

Gråt inga tårar mer
Ty du är inte ensam det finns fler som du
Så gråt inga tårar mer
Ty det finns mer i livet än du ser just nu

Nu är hon ensam på sitt rum
Och hon har inga tårar kvar
Fastän hon skrikit ut sitt hat
Så har hon inte fått något svar

Alla frågor virvlar runt
hon försöker att förstå
Hur dom har kunnat vara så falska
Hur dom har kunnat ljuga så
Sviken av dom hon alltid litat på

Gråt inga tårar mer
Ty du är inte ensam det finns fler som du
Så gråt inga tårar mer
Ty det finns mer i livet än du ser just nu


Jag kunde lagt upp varannan låt han har gjort men det tar för mycket plats.
Ha en trevlig stund för han är väl värd att lyssna på!
Bilderna är från Nomys hemsida.

http://www.nomy.nu/
http://www.youtube.com/results?search_query=Nomy&oq=Nomy&gs_l=youtube.3..0l10.776.1344.0.1752.4.4.0.0.0.0.264.636.0j1j2.3.0...0.0...1ac.1.UbKkzjQwYq0