torsdag 1 november 2012

Partibeteckningar

Ofta, ofta känner jag att motioner röstas ner på grund av vilket parti som lägger den. Det är med all sannolikhet så för vilka som än sitter i opposition så jag skyddar absolut inte mina egna.
Man ska vara väldigt nöjd om man får en motion med svaret att den är besvarad.
Oftast blir det bara avslag.

Varför inte ta bort partibeteckningen?
Det ska inte vara vilken partitillhörighet du har som bestämmer om motionen är bra eller inte. Alla borde få ta ställning till den utan att veta vem som gjort den. Det kunde blivit offentligt efteråt.
Jag tror att en hel del saker kunde sett annorlunda ut om det var på det viset.

Jag tänker likadant med prov på olika nivåer för att det ska bli lättare att vara opartisk i bedömningen.

Jag tänker likadant i vissa anställningsintervjuer. Inget namn, inget kön, ingen ålder utan bara kunskapen. Diskussionen om jämställdhet hade varit borta. Alla hade blivit bedömda efter samma premisser.