onsdag 22 augusti 2012

Akuten i Kristianstad

Förra veckan hörde jag på nyheterna att akuten i Kristianstad är rädda för att det kommer bli en rusch till dem när akuten i Karlshamn stänger ner. Landstinget Blekinge har inte alls funderat över detta och tror inte att det är ett problem.

Jag tror att det största problemet i detta är att de fleseta som bestämmer i Blekinge bor i den östra änden av länet. Varför skulle jag köra till Karlskrona när jag kan köra till Kristianstad? Skulle jag behöva vidare vård ska jag till Lund. Jag kör ju inte via Kalmar om jag ska till Göteborg.

Jag tror att trycket på Kristianstads akut kommer öka. Jag tror ytterst få från västra Blekinge skulle köra till Karlskrona. Jag antar att det låter likadant för de som bor precis på gränsen till att räknas till Kalmars sjukhus. Det mest logiska är att personerna åker till det närmsta sjukhuset för en länsgräns är en skylt vid vägen som berättar att du nu kommit in i till exempel Skåne.

Framtiden får utvisa detta.