måndag 27 augusti 2012

Rätt till vård för gömda

För mig är en gömd flykting, en papperslös, en person som befinner sig i Sverige olagligt. De har fått ett beslut om att de inte får stanna i Sverige och därefter gömt sig. Detta är ett brott lika mycket som något annat i vårt land.

Självklart ska de få vård! Jag anser att vi måste se till att vi alla är människor och skulle de behöva vård så ska de självklart få det. MEN, samma sekund de är färdigbehandlade ska de skickas hem. De får inte befinna sig här. Problemet här är att läkarna och sjukvårdspersonalen har tystnadsplikt. Detta blir ett moment 22 för mig. Jag tycker att systemet skulle göras om så att dessa människor på något sätt ska kunna visas för polismyndigheten. Har de fått ett beslut om att de ska åka hem kan vi inte tillåta dem att stanna. Detta är i mina ögon samma sak som om någon misshandlar en person på gatan, söker vård för sina skador och sen inte blir tagen för det. Lagen ska vara lika för alla. Ett brott är ett brott om Sveriges lagbok säger det.