söndag 26 augusti 2012

Sämre för pedofiler

aftonbladet.se
Det finns många som är emot EU och inte kan se några som helst fördelar med det men detta är en av de saker jag tycker är bra.

Mannen på bilden är en av världens mest eftersökta pedofiler och polisen vet inte ens vad han heter. Den dag han blir dömd, i vilket land han än blir dömd som tillhör EU så kommer det synas i även det svenska brottsregistret om regeringen får som den vill.

För tre år sedan kom alla EU-länder överens om att de skulle börja utbyta information om de som är dömda sexualförbrytare. Jag tycker att detta är bra! Världen är så öppen idag så alla kan ta sig vart de vill och bete sig hur som helst.

Regeringen vill nu att domar från andra EU-länder ska synas i vårt brottsregister. Det betyder att om en dömd sexualförbrytare flyttar till Sverige och söker jobb inom till exempel barnomsorgen kommer det synas vad han är dömd för även utanför Sveriges gränser.

I mina ögon kunde vi satt upp kameror som i London på alla ställen det finns problem i Sverige. Alla brott skulle synas vart i världen man än befinner sig och för mig hade det varit ok att alla nyfödda från och med nu och alla människor som redan finns skulle tvingas att lämna blodprov. Har man rent mjöl i påsen har man inget problem med detta. Min personliga integritet störs inte enligt mig om mitt blod finns i en blodbank någonstans.

Skulle allas blod finnas i en bank skulle dessutom cirka 250 barn i Sverige överleva sina sjukdomar varje år då ytterst få, tyvärr, är med i Tobiasregistret.