onsdag 8 augusti 2012

Att sätta sig i ett fack

Jag förstår inte varför så många måste sätta sig i ett fack för att känna tillhörighet. Måste jag kalla mig vegetarian? Kan jag inte bara vara en person som älskar fisk och fågel men ytterst sällan äter kött. Grönsaker är med bra. Ska jag hitta på ett ord för mig då? Jag tycker det är löjligt. Vegetarian, vegan, so what. I min värld är det bara att säga att jag inte vill ha det just så. Många gånger påpekar dessa människor att de är just det, vegan, vegetarian etc. Intressant i det hela är också att de som väljer att kalla sig detta många gånger försöker få alla andra att göra som dem. De som äter kött försöker ytterst sällan tvinga någon att äta det om de inte vill. Varför kan då inte de som väljer att kalla sig för något låta andra göra som de vill? Så länge det inte skadar någon annan spelar det ingen roll vad man är. Kul med detta är också att dessa människor förväntar sig om man skulle bjuda hem dem att de ska få egen mat. Vi har diskuterat detta hemma och min fasta punkt är att om någon är allergisk ska jag självklart göra mat så att de med kan äta men är det någon som "lider" av något självvalt så får de helt enkelt välja bort det de inte vill äta eller ta med egen mat. Det är inte alla andras problem att denna person gjort dessa val i livet.