torsdag 2 augusti 2012

Utredningen om vapenexport

Efter valet 2014 ska en utredning vara klar som ska ha kommit fram till vilka länder som ska få köpa vapen av Sverige. Det är redan idag förbjudet att exportera olika sorters vapen till länder som inte är humana, länder som till exempel inte följer de mänskliga rättigheterna. Förmodligen kommer utredningen göra att Sveriges export av vapen minskar. På grund av detta ska även utredningen titta på vilka ekonomiska förluster detta kan ge vårt avlånga land. Jag vet inte riktigt hur jag ställer mig i denna frågan. Jag tycker inte om detta med vapen alls men kan se att det förmodligen blir så att säljer inte vi så gör någon annan det. Det kommer alltid finnas de som säljer både vapen och ammunition vare sig jag vill det eller inte. Tyvärr. Jag kan inte annat än att önska att världen inte hade behövt detta men det kommer alltid finns herrar, ursäktar kategoriseringen men jag tror det stämmer rätt bra, som behövt visa sin makt på olika sätt och då är vapen av olika slag ett bra sätt att visa det på. Jag tror inte att det går att förbjuda det någonstans utan istället göra tvärtom, se till att alla överallt har tillgång till fri uppysning via internet och olika sociala medier. Öppna ögonen och visa alla att det är ok att tycka precis som man vill så länge man inte skadar någon annan.