måndag 6 augusti 2012

Direktiv om nämndemän i domstolar

I höstas gjorde justitiedepartementet en kartläggning som nu har lett till att en utredare ska kolla upp hur det fungerar med nämndemän i domstolarna. Han ska se över hur det ska se ut i framtiden med antal nämndemän i olika rättegångar, åldersfördelning och utbildning. Många är också kritiska till att nämndemän sitter där på ett politiskt mandat. Jag sitter i hovrätten över Skåne och Blekinge även om jag nu inte har varit där sedan Lilleman flyttade hit. Det är förmodligen samma anledning som gör att de flesta som sitter som nämndemän är ädre och pensionärer. Det är dåligt betalt, långt att köra och helt plötsligt skaffar alla yngre som är med där familj och hinner inte längre med det. Jag tyckte det var jättekul och intressant att sitta som nämndeman men skulle jag sitta på ett mål så började det nio i Malmö. Jag fick köra hemifrån halv sju för att inte fastna i bilköerna in i Malmö. Målet slutade sedan oftast fyra vilket gjorde att jag hamnade i kön ut ur Malmö. Detta innebar att jag var hemma halv sju på kvällen. Det var tolv timmar borta från familjen och för det får man femhundra kronor minus skatt. Det är inte konstigt att det är många som inte kan. Jag kände att min tid var viktigare hemma med Lilleman än i Malmö. Jag litar på att utredaren gör ett bra jobb och det ska bli kul att se i juni nästa år vad han har kommit fram till.