måndag 20 augusti 2012

Utvisningar på Migrationsverket

Vissa saker stör mig mycket mer än andra. Om jag fått en ny chans i ett nytt land skulle jag gett allt för att passa in. Hade jag begått ett brott där hade jag fått skylla mig själv om jag blivit hemskickad, vad som än händer i mitt hemland.

Idag är det så att de som döms för ett brott och samtidigt döms till utvisning har rätt att överklaga detta beslutet till regeringen. Detta kommer nu ändras så att överklagandet istället hamnar hos Migrationsverket. Jag tror det blir bra. De är experterna och bör ha lättare för detta än regeringen.  I migratinsverket finns Migrationsdomstolarna som tar det sista beslutet. Det de säger är slutgiltigt.

Jag tycker att vi ska bli hårdare med detta. Det sista som hände med detta var killen i Kristianstad som knivhögg en jämnårig men inte dömdes till utvisning för att det fanns risk för att han skulle dödas i hemlandet. Tänk innan du handlar. Handlingar får konsekvenser. Handlar du ändå så ta konsekvenserna.