lördag 4 augusti 2012

Fruimport

Förra veckan var det en rätt stor debatt om "fruimporten" till Sverige. Det ringde in en kvinna och påståd att detta inte fanns. Hennes son var gift med en kvinna från Indonesien och de hade träffats på en semester där och sedan flyttat till Sverige. Aneldningen det var debatt är förslaget att alla dessa kvinnor ska få någon att prata med. Jag tycker det är en jättebra ide och hur mycket någon än tycker att jag har fel är jag helt övertygad om att fruimporten till detta landet är förhållandevis stor. Äldre ensamma män som åker på semester till Asien och sen kommer hem med en trettio år yngre kvinna som helst ska laga likadana köttbullar som deras mammor och städa perfekt. Jag kan helt ärligt säg att av alla de som tagit hit asiatiska tjejer som jag vet är det en av dem som jag räknar som "normal". De flesta är män som inte hittar någon här hemma. Varför får de ta reda på själv. Självklart finns det de som blir kära och får några lyckliga år tillsammans men jag tror inte det är så med de flesta. Jag tycker synd om dessa tjejer/kvinnor som kommer hit. Jag tycker de ska få allt stöd i världen för att de ska förstå (självklart sina skyldigheter också) sina rättigheter i Sverige för jag är rädd att många av dessa far väldigt illa. Jag tycker till och med att det skulle kunna ges en kontaktperson till de som är fruimporterade, någon som kan svenskan och kan läsa om reglerna. Någon som kan vara ett stöd om det inte fungerar. Alla är vi människor och ska behandlas därefter.