lördag 4 augusti 2012

Etisk prövningsnämnd för djurförsök

Från och med 2013 kommer det införas en etisk prövningsnämnd för djurförök i Sverige. Alla partier var överens om detta och jag tycker att det är bra! Jag gör dock skillnad på försök och försök. På min lista över vad som är viktigt tycker jag att det är ok med djurförök för att hitta botemedel mot sjukdomar men absolut inte för att testa exempelvis smink. Skillnaden tycker jag är att djurföröken på djur inom forskningen för medicin kan leda till att många människor får ett bättre och friskare liv medans djurförsöken för sminkindustrin är hemska. De gör inget förbättrande för mänskligheten mer än den ytlighet som redan är så utbredd. Jag sminkar mig så sällan att min mascara brukar ha torkat ut när jag ska använda den. OCh självklart ska försöken vara så humana som möjligt. Så lite lidanade för djuren som möjligt även om jag förstår att det är svårt.