söndag 12 augusti 2012

Kollektivtrafiken

Nu i sommar har det diskuterats att kollektivtrafiken blivit dyrare och då speciellt i Blekinge. Det är självklart inte bra att det blir dyrare men jag tror inte många tänker på vad subventionerat det redan är. För mig är detta dessutom en ickefråga då det inte finns bussar som passar mina tider på jobbet. Inte för min sambo heller. Det passade inte ens när jag pluggade på högskolan. Detta är alltså för mig mest för de som bor i större samhällen eller mindre samhällen som ligger på väg mellan två stora.

Jag har haft en långt diskussion med en miljöpartist från Malmö. Miljöpartiet vill att bensinpriset ska höjas så att priserna för kollektivtrafiken ska halveras i storstäderna. Jag skriker rakt ut. Detta betyder att vi som måste ta bilen för att över huvudtaget kunna jobba ska betala för att de som redan har tio (minst) bussar om dagen att välja på ska få åka med dem ännu billigare. Alla kan faktiskt inte bo i storstäderna! Denna miljöpartist som jag pratat om säger att vissa måste offras för miljön. Vår privatekonomi ska alltås krascha för att det ska bli bättre i innerstäderna. Jag hade gärna åkt kollektivt om det fungerat men det gör det inte! Sen ska vi betala ännu mer!? Höjer de bensinen med de kronor de lovade förra valet kan jag sluta jobba för då tjänar jag mer på att gå på akassa än att köra till jobbet. Tycker de verkligen att detta är en bra ide? Miljöpartiet som påstår att de tänker på miljön är ett storstadsparti och enligt dem själv, deras hemsida tycker de att det är ett problem att deras flesta väljare finns i storstäderna. I min värld är det människor i storstan som får dåligt samvete när de får se Bregottreklamen med korna ute på ängen som röstar på mp. Dubbelmoral.