söndag 5 augusti 2012

Är alla lika värda?

Sedan jag skrev om Mangs har jag gått och funderat på om jag verkligen tycker att alla är lika mycket värda. Jag vill gärna känna att jag tycker det men jag gör inte det på ett sätt. Jag tycker inte att man är lika mycket värd som människa om man heter Anders Höglund och mördade Engla. Jag tycker inte Mangs är värd lika mycket. I detta kommer även en psykisk skala in vad som är värst. jag tycker Höglund är mindre värd än Mangs om jag måste välja. Mangs sköt människor som dog i prinvip direkt. Höglund plågade ihjäl ett litet barn. Jag tyvker nog inte alla är lika värda hur mycket jag än vill att det ska vara så. Om jag hade stått i ett rum och vetat att jag fick rädda ett visst antal personer hade jag på något sätt graderat människorna på en skala om hur viktiga de är. När projektet Utopia gjordes i skolan fick femhundra personer följa med till en ny planet. Vilka? Det handlade då inte om enskilda personer utan om mänsklighetens överlevnad. Vilka behövs? Alla har ett värde, ja. Men jag tycker trots allt inte att alla är lika mycket värda, hur gärna jag än vill.