fredag 3 augusti 2012

Plågat djurkött ska märkas i Sverige

Regeringspartierna förlorade omröstningen och därför blir det nu tvång på att kött som kommer från djur som inte fått bedövning måste märkas. Anledningen de inte ville det är för att de tycker det blir verkningslöst. Det är alltså M, Kd, Fp och C som inte ville ha detta. Jag är inte helt insatt i detta så det är möjligt att jag får mitt tänkande från fel vinkel men jag förstår inte varför alla inte var eniga om detta. Ok, det är verkningslöst. Det är förmodligen inte många som tittar på den lappen men dnågon finns det. Jag hade gjort det. Jag köper bara svenskt kött så långt det går för att jag ska veta att djuret har haft ett bra liv. Det är väldigt viktigt för mig.

Alla länder i EU utom Sverige har undantagsregler för hur man får slakta djur. Sverige har alltså mycket hårdare regler än övriga Europa. Här är det inte ok att slakta djur utan bedövning men resten av länderna i EU gör undantag. De som är undantagna är de som vill slakta djur utan bedövning av religiösa skäl. Alltså exempelvis halalslakt och koscherslakt, som i sak är (vad jag förstår det) samma sätt att avliva djuret på men de religiösa orden när man gör det är olika. Det är judar och muslimer som främst använder detta. Jag undrar egetligen varför inte Sverige kallas rasistiska för detta! Jag tycker Sverige gör helt rätt. Det är sjukt att ett djur, vilket djur det än är, ska lida på grund av gamla uråldriga seder. Djuret är för mig så mycket viktigare än en tro. De får väl bli vegetarianer då. Jag tycker inte djur ska lida i onödan och jag tycker inte att det skadar att köttet ska märkas om det ska säljas i Sverige.

Jag tycker Djurens Rätt är ett gäng missnöjda människor som jagar många oskyldiga människor. Varför jagar de inte detta? Det blir förmodligen ett moment 22 för dem. Detta är en av frågorna som SD har haft uppe tidigare och dem avskyr de. De ska jobba för djurens bästa. Att avlivas utan bedövning är inte djurets bästa. Varför kämpar inte Djurens Rätt för att helt få bort detta från Sverige?