onsdag 15 augusti 2012

Buggning vid misstanke om brott

Jag vet inte varför det alltid ska vara ett problem när det ska in nya saker. Självklart ska inget utnyttjas men om man har rent mjöl i påsen, varför ska man då protestera mot att polisen får ha avlyssning? Idag har vi en tillfällig lag som gör att det är ok om straffet för brottet som misstänks är minst fyra års fängelse. Då är det ok att bugga telefonen. Nu vill Sten Heckscher som har utrett frågan att detta ska få fortsätta och för mig är det helt ok.
Jag anser att detta finns för att skydda allmänheten mot brottslingar. Fyra års fängelse är mycket i Sverige så det är garanterat inga duvungar som sitter i den sitsen.
Idag finns det en brottskatalog som listar hur mycket straff ett brott ger men då tanken är att denna ska försvinna kan buggning få användas mer och oftare och även det tycker jag är bra. Det finns säkert de som skriker över detta men för mig är det självklart att polisen inte missbrukar det och skulle de göra det känner jag mig lugn i allafall.