tisdag 14 augusti 2012

Jakt på aulakraugena

Miljö och jordbruksutskottet bestämde sig i våras för att Sverige ska jobba för en allmän jakt på skarv även i EUs lagar. Anledningen är att fågeln som här på listerlandet är känd som en aulakrauga förstör otroligt mycket var den än befinner sig. Dessutom äter de så mycket att de blir konkurrenter till yrkesfiskarna.

Jag är en sådan mesig människa att jag tycker synd om alla djur även om jag inser att det inte alltid fungerar att alla arter får sproda sig som de vill. Jag har sett hur mycket skarvarna kan förstöra. Idag är det så att Länsstyrelsen får gå in och begära skyddsjakt när det är en viss art som förstör väldigt mycket och det är det som händer nu. Länsstyrelsen är ett av de undantag som Sverige har för att gå runt EUs direktiv om att bevara vilda fåglar. Jag tror att de som jobbar med detta vet vad de gör och litar på att de tar rätt beslut i frågan.