tisdag 21 augusti 2012

Ny fastighetsavgift

Ett nytt förslag är nu på gång för att ändra fastighetsavgiften. Jag tycker inte om skatter alls. Jag har varit inne på Ekots hemsida och kollat hur räkningen ska gå till och vad jag kommer fram till så kommer det inte bli någon större skillnad för oss. Möjligtvis några tusen dyrare då Blekinge hamnar i region två. Mitt problem med detta är samma som med elpriset. Vad gör man om gränsen går mitt emellan två hus? På radio Blekinge pratade de nyss med en ekonom som sa att de som får det värst är de i storstadsregionerna som kan få en ökning på mellan fyra och fem tusen kronor om året i fastighetsavgift. Jag tycker inte det är hela världen. Studentrum är de som tjänar mest på det. Det är mer principen jag inte tycker är bra. Avgiften ska baseras på hur stor ytan av huset är.. hmm... där ligger vi risigt till. Vår sammanlagda bostadsarea är 346 kvm. Kan ju gissa att det kommer kännas mer och rädslan är mer att avgifterna kommer höjas efter hand. Som tur är har inte förslagit gått igenom än så det återstår att se hur det blir.