onsdag 14 november 2012

Kunskap måste vara viktigast!

Det är väldigt mycket snack om betyg i skolorna och om vad som är bäst. Motståndare säger att det finns risk att eleverna känner sig ännu sämre än de är medan förespråkarna ser det som ett bra sätt att veta var eleven ligger då liknande krav ändå kommer finnas hela livet.

I Sverige är skolan och elevens gång styrd efter ålder.
Är du född 2010 ska du börja skolan 2017 när du är sju år och nollan 2016 som sexåring.
Varför det?
För mig kunde skolan istället byggt på kunskapen.

Oftast pratar man om de elever som har svårigheter och ytterst sällan om de elever som faktiskt är betydligt duktigare än vad de borde vara. En kunskapsstyrd skola hade gjort att alla fick hamna på sin nivå. Jag kanske inte är mogen att börja skolan som sjuåring. Vänta då ett år. Jag kanske är mogen som femåring. Då kan jag börja med en gång. Vad hade det stora problemet varit?

I vissa länder används prov varje termin för att eleven ska visa att den tillgodosett sig den kunskap man ska ha i den årskurs de går. Hade vi infört detta hade skolan helt plötsligt, i mina ögon, blivit anpassad för alla.

Förmodligen kommer protesterna mot "elitklasser" men jag ser det inte så. En kunskapsuppdelad skola hade inneburit att en åttaåring kunde gått i skolan med en tioåring för att de är på samma nivå. Detta i sin tur hade betytt att alla klasser hade varit jämnbra vilket även hade gjort det lättare för skolan att verkligen tillgodose alla elever.
Sett ur elevens perspektiv tror jag att detta hade varit det bästa.
Det är bara inom skolan vi går efter åldern. När man ska börja jobba ser vi till kunskapen och inte åldern och så borde det enligt mig även vara i skolan.