torsdag 22 november 2012

Vilks åter igen

Så var Vilks på tapeten igen. Jag upphör inte att förvånas över att det fortfarande är de som tycker att han borde lägga ner det han sysslar med. Konst ska vara provocerande. Konst ska uttrycka någonting och med den yttrandefrihet vi har i Sverige är det inget fel på vad Vilks har gjort.
Han har gjort konst.
För mig är han mest känd som den man som gjorde Nimis.
Den som inte har sett det borde åka dit! (ligger vid Kullaberg i Skåne)

Ok. Han provocerar men vad är då fel?
Att provocera eller att falla för det?
För mig kan han göra, säga, tycka, måla, skriva, rita.. och så vidare. Det är upp till honom.
För mig är hans rätt till att yttra sig betydligt viktigare än att någon inte tycker att han tycker rätt.
Ska vi börja censurera vad människor tycker i detta landet flyttar jag hur mycket jag än älskar fina Sverige. Yttrandefriheten är det viktigaste.

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=vilks&refferingpageid=86