måndag 5 november 2012

Fritiof Nilsson "Piraten"


En av Sveriges genom tiderna bästa författare och kallad den svenska skrönans mästare har inte levt på många år men hans böcker finns kvar. Han var från Vollsjö i Skåne (men bodde långa tider i Kivik) och var nog mest känd för sin Bombi Bitt och jag som filmades för många år sedan med bland annat Stellan Skarsgård.

Sedan min barndom har jag fått höra historierna om honom och om hans böcker. Jag har även sett många av filmerna. Varje gång vi skulle till släkten på Österlen eller skulle på det hållet stannade vi och tittade på hans grav som ligger på Ravlunda kyrkogård. Jag har lagt till en bild, tagen från wiki, här jämte.

Bombi Bitt och jag handlar, med utsvävningar och fantasier, om hans barndom och börjar med:
"Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län. Min fader var stins i Tosterup. Mina föräldrar voro goda och ömma. Jag var en vanartig son." Boken går vidare i samma anda.

En av de saker jag fastnat för när jag läst hans böcker är det jag kommer citera nedan.
Jag hoppas han förstod hur mycket han sätter fingret på en öm punkt.
"Man kan inte säga "stoppnål" utan att någon enögd jävel tar åt sig".