fredag 16 november 2012

Plast

På radion igår hörde jag ett program som handlade om plast. Varje dag lär man sig något nytt! De berättade att varje plastprodukt har en triangel under sig där det ska finnas en siffra.
PVC och andra farliga ämnen finns i nummer 3, 6 och 7 och bör inte användas i köket.
När jag kom hem var jag tvungen att kolla och visst fanns det även här.
Jag hade inte en aning om detta!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2689&artikel=5346618

Jag tycker det är mycket märkligt att detta inte uppmärksammas mer än det gör. Hade alla slutat handla dessa produkter hade det automatiskt lett till att de har gjort färre av dem.
Förvåningen var stor när jag inser att Lillemans tallrikar har siffran "6" under sig utan triangel. Det är vanliga IKEA-tallrikar för barn. Jag inser att giftet man får i sig är i så pass små mängder att det inte är någon större fara men någon dag ska de slängas och då finns risken att detta kommer ut i naturen.

Jag fick upp ögonen för detta nu iallafall och kommer inte köpa dessa produkter mer.