torsdag 8 november 2012

Pär Ström och feminismen

Nedan är länken till Pär Ströms inlägg på Svt:s debatt idag. Jag tycker att alla borde läsa den.

http://debatt.svt.se/2012/11/08/efter-hot-och-nidbilder-tar-jag-nu-farval-av-genusdebatten/

Pär Ström har gjort sig känd som en person som sedan fem år tillbaka ifrågasätter feminismen. Han har för detta blivit hatad, spottad på och nu till slut också hotad. Därför väljer han att sluta.

Om vi bara tittar på allting helt krasst utan att se vilket ämne det handlar om så undrar jag vem som hade godkänt detta. Vem hade velat leva med de trakasserier han har levt med?
Hade det varit ok om det var den globala uppvärmningen han pratade om? Vindkraften?
Hade det varit ok om han var pensionär? Ungdom?
Hade det varit ok om han var en kvinna?

Pär Ström har valt att prata om feminism, jämställdhet och genus.
För mig är ett jämställt samhälle när det är lika för alla. Oavsett ålder, kön eller etnicitet.
Jag vill inte ha fördelar för att jag är kvinna. Detta är dock ett ämne vars anhängare har en förmåga att höras samt synas väldigt mycket. Det Pär har blivit utsatt för är fruktansvärt löjligt år 2012.
De som skriker högst för jämställdhet är de som gör allt för att tysta Pär Ström.
Kunskap är makt. Varför pratar de inte med honom istället?
Är de så övertygade om att de har rätt syn på världen att de kan offra den som säger emot och gå över lik för att få som de vill? Nu får de som de vill. Pär Ström tystnar.
Jag lägger mig inte i vad han har sagt eller säger men jag lägger mig i att en demokratisk röst tystnar på grund av odemokratiska människors syn på att de är bättre än andra.

Vi tänker inte likadant och tur är väl det. Jag skulle aldrig påstå att jag är feminist. För mig är det löjligt att jag skulle försöka vinna poäng för att jag är kvinna. Vi ska alla ha samma skyldigheter och samma rättigheter oavsett vilket kön vi tillhör. Det är detta Pär Ström också hävdat.
Ingen ska ha några fördelar.

Jag kan förstå feminismen från början. Detta var på 1700-talet när kvinnor verkligen inte hade samma rättigheter som män. Så är det inte längre. I mina ögon blir det då enbart dumt att i ett modernt samhälle kalla sig feminist. Definitionen är: "Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Feminism

Jag tror inte vi människor är stöpta i exakt samma form. Jag tror män och kvinnor är olika. Lilleman har fått lika mycket dockor som bilar men det är bilarna han leker med. Det kan vara så att det helt enkelt bara är att konstatera det faktum som finns; vi är olika.
För mig är det viktigaste att se till barnets bästa först och främst och i andra hand sedan se till att alla ska ha det så bra som möjligt. Texten som förklarar feminismen borde i min värld gälla alla och se ut såhär: XX är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara alla människor lika rätt till politiska, ekonomiska och sociala rättigheter.
Jag önskar att Pär Ström hade orkat att stå på sig med mobben är inte så lätt att ta. Speciellt inte om de nu börjat hota honom med. Läs hans debattartikel!
Ni ser honom även på SVT:s debatt ikväll klockan 22.00.

Jag skulle aldrig kalla mig för feminist.