torsdag 29 november 2012

Klimattoppmöte i Doha

I Doha i Qatar träffas nu företrädare från 195 länder för att försöka enas om nya krav för miljön. Växthusgaserna i atmosfären måste minska. Man vill att en andra åtagandeperiod ska antas i Kyotoprotokollet som antogs 1992.
Det är på tiden.
Jag är verkligen inte någon miljönisse i något bemärkelse men jag har förstått att mycket av det jag tycker är självklart är inte det för alla andra. Jag är uppväxt med full sopsortering och egen kompost och har det själv nu. Här finns bara lågenergikällor. Här spolas inte vatten i onödan och det slängs ingen mat. Jag tycker jag lever självklart.
Lilleman uppfostras i samma anda.

När jag har varit ute och rest har jag förstått hur långt fram Sverige faktiskt ligger. Vi har ett långt gående miljötänk och jag tycker det är bra. Det stora problem är det som Hans Rosling så pedagosikt bra visar i länken nedan. Det finns nog bara han som kan få statistik att bli kul.

http://www.svtplay.se/video/603837/25-11-21-15-textat

Jag tycker det är bra om avtalen förnyas och önskar dem lycka till!