torsdag 15 november 2012

Läxhjälp med RUT

Den elev som i grundskolan eller gymnasiet nu vill ha läxhjälp hemma får snart utnyttja RUT till detta. Miljöpartiet, socialdemokraterna och vänstern var starkt emot detta men då sverigedemokraterna röstade med Alliansen gick förslaget igenom.

Detta tycker jag är bra!
Detta skulle kunna innebära att de föräldrar som vill ge sina barn en extra möjlighet för att de själv inte har tid att hjälpa till kan få detta till ett vettigt pris. Motargumenten är att det endast är de rika som har råd med detta. Ok, säg att det är sanningen. I mina ögon är det då ändå bättre att de barnen får hjälpen än ingen alls. Jag förstår mig verkligen inte på den svenska avundsjukan.
Varför skulle jag missunna någon annan denna möjligheten bara för att jag inte själv kan?

Jag vet att det finns de som verkligen inte har råd med någonting men jag har sett för många exempel på människor som inte tycker att de har råd med något till barnen men ändå kan både röka, snusa och dricka själv. Jag kallar det grava felprioriteringar.
Hade jag haft dessa laster och fått problem med ekonomin hade det varit det första jag tagit bort.
Barnen skulle aldrig drabbats om jag så aldrig skulle göra eller handla något till mig själv.

Jag ser detta som en extra möjlighet för de barn som behöver det.